Van niets verloren

24 november, 2015

Pas heb ik een boekje teruggevonden van toen ik 10 was. Op de kaft staan pinguïns met ballonnetjes in hun flippers en er staat precies één tekeningetje in. Verder was ik niet gekomen. Het tekeningetje laat wolken zien in de vorm van landkaarten en een zonnetje met bril op. Ik besloot het boekje in ere te herstellen en plak er nu foto’s in, plaatjes uit tijdschriften, uitgeprinte gedichten, dingen die ik op straat vindt etc. Alles mag, ook kauwgum papiertjes. Juist omdat ik er van alles in stop en terugvindt, ontstaan er nieuwe verbindingen tussen tekst en tekst, beeld en beeld, tekst en beeld, idee en herinnering. Het gedicht dat ik ongeveer een week geleden schreef heb ik er ook in geplakt. Daaromheen ging ik tekenen en na wat geklooi op de computer ziet het er nu als volgt uit.

Van niets verloren

 

Tags: , , , , , ,

Jon needs help

24 november, 2015

Een tijdje geleden gaf de Amerikaanse singer-songwriter Jon Shain een prachtig optreden in Paco Plumtrek, Almelo. Hij vroeg aan het einde of er nog meer singer-songwriters in de zaal zaten en ik stak mijn hand op, waarop hij me op het podium vroeg om iets te spelen. Het klikte zo goed dat ik die avond de trein naar Enschede miste en moest blijven slapen in het huis van de mede-organisator waar Jon en zijn goede vriend en tourmanager Rob Turner ook verbleven. We hielden contact en besloten bij zijn volgende tour door Nederland samen een contact geven. Dat vond plaats in de bijzondere galerie van Arie Arendsman in Enschede. Nu is het zo dat Jon een nieuwe plaat heeft gemaakt met Joe van Joe Newberry Music en daarbij wel wat hulp kan gebruiken. Ze hebben nog 7 dagen te gaan en ik hoop dat ze het gaan redden. Misschien ben je wel benieuwd naar hun muziek die niet in Nederlandse winkels zal komen te liggen. Dan verwijs ik je graag door naar hun kickstarter project.

Van niets verloren

21 november, 2015

Toen ik ongeveer 3 jaar geleden een tijdje in Stockholm woonde ging ik vaak naar Fotografiska, het fotografie museum aldaar. Er was op een gegeven moment een heftige expositie van Sally Mann. Ze had gefotografeerd op de Body Farm in Texas. De body farm is een onderzoeksinstelling waar het verloop van het menselijke ontbindingsproces wordt bestudeerd. Op de een of andere manier vond ik het niet vies of gruwelijk om die ontbindende lichamen te zien, maar mooi. Ik schijn op 5-jarige leeftijd tegen mijn moeder gezegd te hebben: “Mama, als ik morgen doodga, is dat niet erg, dan heb ik een goed leven gehad”. Zo denk ik er nog steeds over, al was ik op 5-jarige leeftijd nog wel wat hoopvoller gestemd over de wereld dan nu. Een tijdje geleden las ik weer een artikel over de body farm en toen was de tijd rijp voor het volgende gedicht.
—–

 

Van niets verloren

Nooit meer warme handen
nooit meer watertanden
nooit meer niezen, nooit meer juichen
nooit meer kapers op de kust

Misschien dat je je lichaam houdt
maar gauw ben je een pop van leer
met huid zo taai als metworst

Nooit meer fietsen, nooit meer zingen
nooit meer vogels leren vliegen
nooit meer vliegers laten dansen
nooit meer bami op je bord

Misschien dat je je naam behoudt
maar spoedig spreekt geen mens je taal
en sta je slechts gekerfd in steen

Nooit meer honger, geen verlangen
nooit meer schrijven in de trein
nooit meer vloeken, nooit meer ruzie
nooit meer angstig hoeven zijn

Misschien dat iemand bloemen brengt
maar niemand blijft zo lang als jij

Nooit meer koken, nooit meer grapjes
nooit meer glijden tussen lakens
nooit meer stralen uit je ogen
nooit meer zweten, nooit meer koud

Geen affectie
geen reactie
geen plannen voor de toekomst
geen gedeelte van de opbrengst
geen gezeik
van niets verloren

Tags: , ,

NNENN Interview in De Stentor

12 november, 2015

Vandaag staat NNENN in de krant! Met een interview door René Vorderman over de weg naar ons album, een antwoord op de vraag waarom we maken wat we maken en op welke manier we elkaar inspireren. Dit alles in de aanloop naar de releaseshow van ons album dat morgen, 13 november om 20:00 in Het Kunstenlab plaatsvindt. Spannende tijden!

Interview NNENN Albumrelease

 

Tags: , ,

Inzicht

10 november, 2015

Gisteravond, tijdens de een-na-laatste NNENN repetitie voor onze releaseshow aanstaande vrijdag, ging er van alles mis. Zo gaat dat vaker. Dat krijg je met al die snoertjes, apparaatjes, loopjes en last-minute ideeën die vechten om voorrang. Het zorgde ervoor dat ik enorm tegen het optreden ging opzien. Ik dacht aan alle mensen die komen kijken met een verwachting en hoe ik die teleur zou stellen. Na een tijdje piekeren kwam ik erachter dat ik diep vanbinnen mensen trots wil maken. Ik wil vechten voor hun waardering en bewijzen dat ik hun vertrouwen waard ben. Dat is slopend. Het werd me duidelijk dat het niet om trots gaat; het gaat erom wat ik als mens kan geven. Vanuit mezelf, want niemand anders behuist mijn lichaam, niemand anders bezit mijn hart en niemand anders kent mijn weten. Dat wat ik voel, op het moment dat ik zing, hoort op dat moment bij me, neemt op dat moment bezit van mij. Ik hoef het niet te ontkennen of bedekken, ik hoef niets mooier voor te doen dan het is, dat zou liegen naar mezelf zijn. Ieder emotie heeft bestaansrecht en iedere emotie heeft de kans, een ander hart te raken. Het gaat niet om de woorden die je zingt; het gaat erom wat zij verbeelden. Daarom is een optreden altijd goed als ik ruimte geef aan wat er op dat moment is. Ik wil niet liegen naar mezelf, ik hoef mensen niet trots te maken; ik wil ze veel liever iets geven. Met die spirit gaan we vrijdag tegemoet. Ik kan weer zeggen dat ik er zin in heb!

Tags: , ,

Snapshots of Eternity

9 november, 2015

NNENN_Snapshots of Eternity_2015_Front

ONusual records – Coast to Coast | 13 november 2015
Download & stream via: iTunes / Spotify / Youtube / Google Play Music / Deezer / Soundcloud
Buy: webshop ONusual Records (17,50 excl porto), Bol.com & Amazon
Album contains: cd (13 songs), 12 postcards with poems, stickers in a printed freezebag with the NNENN logo on it.
Click here for example

Femme fatale

5 november, 2015

Toen ik nog in Enschede woonde, liep ik eens op een mooie zomerdag door Twekkelerveld. Een meisje van een jaar of 3 kwam voorbij, gezeten op een mini-jeep. Erachter kwam haar vader. Hij bestuurde de wagen en zag eruit alsof hij goed kon vechten. Er kwam een blonde vrouw met lange benen voorbij fietsen. De vader raakte afgeleid en stuurde zijn dochter pardoes tegen een boom. Sinds die dag weet ik wat femme fatale betekent.

Twekkelerveld

PS: Het is goed afgelopen met het meisje. De jeep had ook niets.

Tags: ,

NNENN – Snapshots of Eternity

4 november, 2015

Met filmmaker Andres Fouché hebben we de allereerste NNENN clip gemaakt. Als nummer kozen we de titelsong van ons album: Snapshots of Eternity. Naast het feit dat het een eer was om met hem te werken, aangezien hij o.a. met De Staat en Noisia heeft gewerkt, was de samenwerking ontzettend inspirerend. We begrepen elkaars beeldentaal en wat ik daarnaast heel bijzonder vind is hoe goed hij is in het editen van het ritme van de beelden op de muziek. Tonny maakt beats met erg veel details en al die details wist hij steeds op een andere manier te illustreren zonder dat het een overkill wordt. Ik ben dan ook waanzinnig trots op het resultaat en normaliter durf ik dat nooit zo te zeggen, maar fuck it, het is gewoon zo. Gisteravond bedacht ik me dat ik het zo leuk vind om clips te maken, omdat ik dan de mogelijkheid heb om iets met acteren te doen. Als kind volgde ik theaterlessen bij mijn moeder. In NNENN komen de dingen die ik altijd al deed of altijd al wilde doen samen, keer op keer.

Tags: , ,

Deventer voordeurenproject

4 november, 2015

Toen ik ongeveer een jaar geleden in Deventer kwam wonen viel het me op hoeveel zorg er hier van oudsher is besteed aan de verfraaiing van voordeuren. Af en toe fotografeerde ik er een aantal die uit het oog sprongen en geleidelijk groeide het plan om een voordeuren project te beginnen en er poëzie bij te betrekken. Het lijkt me super tof om de mensen die achter die voordeuren wonen of werken te interviewen en daar gedichten over te schrijven. Ik wil namelijk niet alleen schrijven op basis van wat ik op afstand observeer; ik houd ook erg van interactie. Bovendien: een stad wordt gevormd door haar inwoners; zij is niets zonder de mensen die haar bewonen. Dat doet me denken aan een van de gedichten die onderdeel van ons NNENN album is:

Thuis wacht er een man op mij
als licht in een verlaten stad
het schijnt, maar niemand ziet dat

Zo heb ik ook een gedicht geschreven over binnen en buiten en hoe die twee zich tot elkaar kunnen verhouden.Tot zover de bruggetjes. Het heeft even geduurd voor ik het voordeuren plan durfde toe te laten; ik had er voor mezelf alweer een kathedraal van mogelijkheden van gebouwd -van stadsroutes met gidsen die van voordeur naar voordeur gaan, een app die mensen naar random voordeuren stuurt om daar een kopje thee te komen drinken in het kader van integratie, een collage van al die voordeuren die samen de stad Deventer uitbeeldt als je uitzoomt etc.- die de stap naar verwezenlijking vrijwel altijd bemoeilijkt. Vanmorgen, op de verjaardag van mijn lieve vriendin Soraya, werd ik echter wakker met het idee, vandaag een foto van een voordeur met gekleurd glas eromheen te posten. Die foto stuurde ik haar ook, omdat ik het beeld bij haar vind passen. Hierbij de foto en binnenkort meer nieuws over het project!

Voordeur #1

Tags: , , , , , ,

#4 Rana Plaza – The True Cost

3 november, 2015

Zoals ik in een eerdere post al schreef, was ik door een Fairtrade werkgroep in Deventer gevraagd om een gedicht te maken en deze voor te dragen in filmhuis De Keizer ter gelegenheid van de internationale Fairtrade week. De werkgroep zou graag van Deventer een Fairtrade gemeente maken. Het zou heel mooi zijn als dat lukt. Voor het gedicht heb ik me laten leiden door het drama in de kledingfabriek Rana Plaza dat in 2013 in Bangladesh plaatsvond. De film The True Cost die na mijn voordracht vertoond werd gaat ook in op die ramp. Hier de link naar de foto die Taslima Akhter maakte.
De foto is leidend geweest in mijn gedicht.


Rana Plaza

De dag nadat alles schudde en scheurde
muren bezweken, etages verdwenen
en stof elke meter bedekte
trof men een man en een vrouw in het puin

Haar omvattend in een stilte
die geen klank verstoren kan
behoedde hij hen voor een eenzaam eind
voor het eerst zag ik mensen zó samen

De wereld hield haar adem in
dit had niet mogen gebeuren
vingers wezen naar het westen met
zijn gewetenloze winstbejag

Er kwam het Bangladesh-akkoord
er werden regels opgesteld
om de fabrieken veiliger te maken
deze tragedie viel niet te ontkennen
maar vooral was het slechte reclame