Dit jaar staat in het teken van residenties en samenwerkingen. Dat begon al in december vorig jaar, toen ik een week lang in residentie ging bij de Creatieve Community STROOM. Het gaf me de gelegenheid om ongestoord dieper in mijn liedjes te duiken. Op een van de dagen kreeg ik bezoek van muzikant en theatermaker André Manuel. Het leidde tot mooie gesprekken en ideeën en leerde me dat het prima is om meerdere dingen te doen, maar liefst in fases en niet letterlijk tegelijk, want dan raakt de focus al gauw zoek, iets wat ik regelmatig ervaar. Een ander inzicht dat de residentie me gaf was dat ik werk wil maken van het zelf kunnen opnemen van mijn demo’s. Ik sloot de week af met een bescheiden optreden in de ruimte waar ik de liedjes speelde die in de week af waren gekomen en ook een improvisatie met het aanwezige publiek.
Wat was Eva en Johanneke maken er wat van leuk en goed bezocht in de verrassend knusse en kleurrijke kelder van Het Koelhuis in Zutphen. Zo stralend als onze foto oogt -genomen vlak voor de show- zo stralend voelden we ons tijdens en na afloop. Onze speciale gast was dichter Tim Pardijs en de samenwerking smaakt naar meer, dus we broeden -jawel- op een volgende editie met een nieuwe gastartiest. Wordt dus vervolgd..
Leuk nieuws: Een tijdje geleden benaderde de geweldige schrijver/theatermaker/trouwambtenaar Eva Schuurman van omdatikvanjetrouw me voor een serie optredens in samenwerking met Het Koelhuis in Zutphen. De eerste avond is op 2 november en je kunt je kaartje vast kopen. Het idee is dat we in een intieme, ongedwongen setting reageren op elkaars gedichten en liedjes, ruimte laten voor open momenten en iedere editie een andere gastartiest laten aanschuiven. Deze eerste editie hebben we gekozen voor Tim Pardijs. Van deze gastartiest kiezen we vervolgens één werk waarop we een antwoord schrijven. Wat je kunt verwachten weten we nog niet precies, maar het plezier waarmee we onze snode plannen smeedden en de verhalen die onder invloed van elkaars aanwezigheid ontstonden deden ons vermoeden dat het nog weleens heel leuk kan worden!
Hoera, de muziek van onze Hanze Experience, een Gesamtkunstwerk over het ontstaan van Deventer, is nu ook online te beluisteren! De meeste muziek bij de experience is geschreven en gearrangeerd door niemand minder dan Olger Star; het eindlied Na Ons heb ik geschreven. De volledige credits vind je via deze link. Van harte welkom in de Mariakerk!
Lieve mensen, 10 juni a.s. tussen 14:00 – 00:00 staat er iets heel bijzonders te gebeuren in Enschede: de tweede editie van minifestival DOK53, op een geheime locatie in de haven van Enschede. Het is gericht op liefhebbers van house, techno, dub en electro en de line-up bestaat naast lokale helden als AUGENBLICK, ROLF en LLWYD uit acts als BASTIAN BENJAMIN en SPIELRAUM. Ook wie meer van intieme livemuziek is kan er zijn hart ophalen; Naast de digital stage is er een bijzondere Analog stage waar BELLA LUNA, JULIE-ANNE en ondergetekende hun opmars zullen maken op een wel heel bijzonder vormgegeven podium (ondergetekende verklapt niks). Het gaat hard met de kaartjes, dus als je erbij wilt zijn raad ik je aan om met gezwinde spoed DEZE LINK (password: friends) te volgen. Graag tot 10/6 namens vriendenteam en oprichters Rolf, Loyd en grote broer aka held Augustus. We hebben er alvast zin in <3
Hoera, de Hanze Experience in de oude Mariakerk is open voor publiek! In opdracht van Deventer Verhaal hebben we maandenlang hard gewerkt aan deze multimediale belevenis die de bezoeker via metershoge projecties, speciaal gecomponeerde muziek en een vertelling in de Hanzetijd doet terechtkomen. Je kunt nu zelf het ontstaan van de IJssel en de stad door de ogen van de rivier ervaren, tijdens een jaarmarkt op de Middeleeuwse Brink rondlopen en meevaren naar Bergen om de gevaarlijke zeereis door de ogen van een koopman te beleven. Het was heel fijn en bijzonder om samen te werken met de geweldige Elise van der Linden (beeld en regie) en muzikaal meesterbrein Olger Star (geluid). Grote dank ook aan Dirk Zegel voor alle creatieve ondersteuning en aan Ben Schräder voor de talloze sparringsessies en historische context. Daarnaast was Studio Z onmisbaar voor de productie en planning. Voor mij persoonlijk was het tof om de tekst van de vertelling niet alleen te schrijven, maar ook in te spreken. Speciaal voor de experience heb ik het lied Na Ons geschreven. Dit lied zal over een tijdje niet alleen in de experience te horen zijn, maar ook op Spotify verschijnen. De komende maanden heb je volop de kans om alles in de Mariakerk zelf te ervaren, veel plezier alvast! PS: Check deze LINK voor alle openingstijden!
Tijdens ons eerste kennismakingsgesprek aan de telefoon met cabaretier, acteur en regisseur Fred Florusse voelde ik me meteen op mijn gemak, weet ik nog. En dat ik niet vaak een oudere man had ontmoet in wie het jongetje nog zo aanwezig was. Hij zag het wel zitten om mijn eerste voorstelling te regisseren en zo geschiedde. Het was een flinke puzzel om erachter te komen wat ik precies wilde vertellen, maar uiteindelijk was daar Muntjes duiken tussen haaien. De première vond plaats in Theater Bouwkunde in Deventer, daar werd ook deze foto genomen. De volle zaal in Theater Bellevue een aantal speelbeurten later was volledig te danken aan het feit dat het plaatsvond op zijn verjaardag; Hij had al zijn verjaardagsgasten meegetroond.
Tijdens het samenwerken toonde Fred zich niet alleen ontzettend gedreven, hij was ook oprecht betrokken. Op een middag belde hij me op om te horen of alles goed was, omdat hij op de radio iets had gehoord over een ontploffing in de buurt van Deventer. Hoewel ik hem niet lang heb gekend vermoed ik dat dit typerend voor hem was. Vorige week overleed hij op 85-jarige leeftijd. Ik ben dankbaar dat ik met hem heb mogen werken en ervaar het als een troost dat ik hem nog geregeld adviezen hoor geven in mijn hoofd.
Aangezien de Artez Popacademie in Enschede 20 jaar bestaat is er een mini-docu reeks gemaakt van enkele (oud-)studenten. Ook aan mij de eer om uit te leggen wat de opleiding met heeft gebracht en wat ik aankomende studenten zou willen meegeven. Dank aan Pepeditss voor het leuke interview en ArtEZ, gefeliciteerd met 20 jaar dromen helpen verwezenlijken!
Het kan grappig lopen; Zo ben je de ene week met een gedicht op de nationale radio te horen en beland je de andere week via een huiskamerconcert bij RTV Oost en de NOS. Dank aan Hengelo Leest voor de organisatie van de eerste editie van Literatuur bij de Buur, waar ook Martin ter Denge en Paul Abels van Afdh van de partij waren. Aangezien je niet vroeg genoeg met muziek kan beginnen liet ik me tijdens de soundcheck helpen door mijn nichtjes en neefje. Het was al met al een gezellig geheel in de huiskamer van Hinke (wat een goede boektitel zou zijn).
‘..Walk up to the road and cross onto the pathway. Go right on this and follow it down with the road on your right. Bear left as you approach the little bridge, and keep walking straight on with the houses on your left and the water on your right. Keep walking. After a while a big glass building appears on your left. At the end of it there is a little black gate next to a yellow old house. Walk through the gate, cross the bridge over the stream and continue up to the end of this little road. We are at the top of the apple garden, the yellow house on the left.’
Ooit kreeg ik route instructies naar een huis om in te wonen tijdens mijn reis door Scandinavië. Bij aankomst trof ik allemaal sympathieke creatievelingen die mijn favoriete muzikanten en films kenden en zelfs een kamer hadden ingericht, geïnspireerd door bepaalde stop-motion scènes uit mijn lievelingsfilm The Science of Sleep. Ze maakten appelmoes van de appels in hun tuin, leken alle tijd van de wereld voor welk idee dan ook te hebben, en hadden een vleugel in de huiskamer waarop ik prompt een lied improviseerde met een van de jongens. Het was alsof ik in de hemel was beland, maar ik kreeg de kamer niet. Wellicht zag de vriendin van degene met wie ik dat lied bedacht een zangeres erbij niet zo zitten (ze keek in ieder geval vrij argwanend uit haar ogen), of was het te duur voor mijn bescheiden studentenbudget, maar de ontmoeting is me altijd bijgebleven. Het heeft me geïnspireerd om mijn huis als een filmset te zien, die ik continu naar mijn hand kan zetten. Een droom om in te wonen. Wellicht zoek ik het huis nog eens op als het leven me om welke reden dan ook weer naar Zweden leidt. Ik weet in elk geval waar ik moet zijn.